/News

July 22, 2025

Försäkringsappar behöver utvecklas till nästa nivå med AI

Försäkringsappar behöver utvecklas till nästa nivå med AI

22 juli, 2025

AI-förbättringar bör möjliggöra en mer personlig upplevelse i försäkringsappar

Världarna av mobilappar för försäkring och AI-förstärkt kundservice står inför en snar sammansmältning, då ny forskning om teknik inom försäkring pekar på en allt större roll för båda.

En undersäkning förra året av Boston Consulting Group visade att nästan en fjärdedel av de tillfrågade ansåg att kundservice är en betydande källa till AI-genererat värde inom försäkringsbranschen.

Och forskning publicerad av mjukvaruföretaget Branch Metrics visade att i stort sett alla finansiella tjänsteorganisationer som deltog i undersökningen fokuserade på att öka nedladdningarna av mobilappar under det kommande året, där de flesta ansåg att appanvändare är mer benägna att engagera sig i merförsäljning.

De främsta appfunktionerna som bedömdes bidra till kostnadsbesparingar för försäkringsbolag och andra företag inom finanssektorn var: livechatt med kundtjänstrepresentanter, automatiserade (AI-drivna) chattfunktioner, tillgång till papperslösa kontoutdrag samt möjligheten att utföra självbetjäningstjänster.

Utveckling av försäkringsappar

I takt med att allt fler konsumenter föredrar att använda sina mobiltelefoner för att genomföra olika typer av transaktioner, har den förändringsobenägna försäkringsbranschen tvingats att snabbt utveckla sitt digitala erbjudande för att hålla jämna steg med kundernas krav.

Utvecklingen av mobilappar för att teckna försäkringar har visat sig vara en verklig game-changer – både för försäkringsbolag och mellanhänder samt för försäkringstagare – och garantiförsäkringsområdet är inget undantag.

Användningen av appar för att köpa garantiförsäkring förbättrar inte bara tillgängligheten till försäkringsprodukter för kunder, utan möjliggör också en mer sömlös kundupplevelse, inklusive hantering av försäkringar och skadeärenden.

Försäkringsbranschen har dock varit långsam med att ta nästa steg i utvecklingen av appar – att utnyttja artificiell intelligens och prediktiv analys för att få djupare insikter om risker, erbjuda mer skräddarsydda lösningar samt ytterligare förbättra effektiviteten i skadehanteringen och försäkringsresan för försäkringstagarna.

Effektiv användning av AI

Vissa företag inom försäkringsteknik har banat väg för att integrera AI-insikter i sina processer för försäkringsgaranti och skadereglering. Inom det mer flexibla MGA-segmentet (Managing General Agent) har organisationer varit snabba med att reagera genom att lansera applikationer som ger användarna en mer personlig upplevelse.

Men vi tror att nästa utveckling av appar, särskilt när det gäller garanti-försäkringar, kommer att inkludera hur man kan använda AI för att utöka befintliga kunders försäkringsskydd och för försäljning. Vi tror också att det kommer att ge möjlighet att erbjuda alltmer skräddarsydda produkter för innovativa nya konsumentprodukter – från VR-headsets och smarta glasögon till självkörande fordon.

Inom MGA-sektorn har vi också integrerat AI i försäkringsprocessen för allt från revision och regulatorisk efterlevnad till bedrägeribekämpning och realtidsmodellering av skadeprognoser vid pågående skadehändelser.

I fall med en reseförsäkring som köpts via appen, kan AI till exempel hjälpa försäkringsbolaget att förebygga bedrägerier genom att analysera bilder som försäkringstagare skickar in som stöd för en skadeanmälan om förlorat eller stulet bagage, för att bedöma om ersättningskravet är berättigat eller inte.

Samtidigt bör appanvändare också kunna förvänta sig att skadehanteringsprocessen är anpassad efter den försäkring de har tecknat, vilket eliminerar behovet av att svara på en lång rad frågor som kanske inte är relevanta för deras situation och täckningsvillkor.

Anpassad täckning

Appar kan göra det snabbt och smidigt att utöka försäkringsskyddet. För en reseförsäkring som köpts för ett specifikt land eller en region bör kunden via en mobilapp kunna lägga till ett extra område. Man bör också kunna begränsa skyddets omfattning till en specifik region inom det området, samtidigt som man anger vilka aktiviteter som ska inkluderas i det utökade skyddet. Detta skulle ta bort behovet för kunden att köpa ett brett standardskydd med en lång lista av undantag till en mycket högre kostnad.

Skräddarsydda försäkringsskydd som är anpassade efter den enskilda försäkringstagarens behov och prissatta därefter – istället för att i praktiken bestraffa kunder med generaliserade skydd och motsvarande premier – är den utveckling försäkringsbranschen behöver för att förbättra kundlojaliteten. Det är också den förändring som en personlig app-upplevelse har potential att leverera.

Ur ett regelperspektiv kommer det att finnas ett behov av att visa att marknaden förblir konkurrenskraftig för konsumenterna. Försäkringsbolag som drar nytta av AI-assisterade lägre driftskostnader måste också föra över den vinsten till kunderna i form av sänkta premier.

Dessutom är det inte sannolikt att AI och mobil distribution skulle leda till mellanhandens försvinnande, relationen med mäklare kommer att att förbli lika viktig i strävan efter en mer personlig appupplevelse för kunderna.

Detta är en växande marknad, och vi förväntar oss en kraftig ökning i efterfrågan på garantiprodukter i takt med att allt fler tekniska produkter blir tillgängliga för konsumenter. Mäklarledet kommer att spela en viktig roll i att koppla samman konsumenternas behov med nya försäkringsprodukter och kapacitet.

Efterfrågan på kortsiktiga "mikroförsäkringar" väntas öka under 2025

Efterfrågan på kortsiktiga "mikroförsäkringar" väntas öka under 2025

April 15, 2025

Carrow Insurance utser Paul Greenleaf till senior riskbedömare av olycksfalls- och sjukvårdsförsäkringar

Carrow Insurance utser Paul Greenleaf till senior riskbedömare av olycksfalls- och sjukvårdsförsäkringar

April 2, 2025

Carrow Insurance utser Matt Davis till Business Development Underwriter

Carrow Insurance utser Matt Davis till Business Development Underwriter

February 4, 2025